Släck ljusen

Glöm för skråen inte att släcka ljusen när du ska virka eller sticka. Näämen du kan väl ha de tända men det var en otroligt dum idé att ha ett fat med fem blockljus på mitt lilla tevebord, där jag alltid lägger mitt virke. Självklart hade jag kommit såpass långt med detta projekt med så det skulle inte gå att dra upp det igen. Iallafall så skulle jag sträcka mig för att ta min virkade fyrkant och nystan, samtidigt som jag känner att det svider till på armen. Jag lyckas släcka ett värmeljus med min stickade tröja (OMG jag kunde brunnit upp bara där).. Så av denna känsla blir jag såklart lite rädd, eller vad man ska säga, så jag rycker väl åt mig mina grejor lite snabbt och DÅ.... Brinner allt upp.

Ne jag skoja bara. Men jag lyckades släpa det genom allt stearin och det var rena turen att det inte blev mer än 2x2cm stor stearinfläck på projektet. Och det är sådana här stunder man älskar google!

Hittade en fläckguide på http://www.gorenje.se/support/tips_koket/hoppsan/ när jag irrade runt på nätet.

"Stearin ska vara omgivet av lugn och ro, även när det klumpat fast sig på älsklingskreationen i långhårig ull med renar framtill. Så även om det tog hela vintern för dig att på ”sticka-för-nybörjare”-kursen skapa denna ulltott med ärmar och hals, finns det absolut ingen grund för panik. Slit varken dig själv eller tröjan i håret (annars tar du inte bara bort stearinet utan även yllefibrerna). Ta det i stället helt lugnt och placera det aktuella ylleplag- get i en plastpåse. Förslut påsen och lägg den i frysen. Efter några timmar är det bara att pilla bort stearinet i flagor. Skulle det inte räcka med detta, stryk då med lite hushållspapper eller några kaffefilter som mellanlägg och tvätta därefter enligt anvisningarna. Och ta det lugnt."

 

Ta det lungt :)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback