Julstädning

....vafan är det? Varför gör man det? Ska man alltså ställa till med att göra det man tycker är tråkigast i hela världen, i flera timmar eller helst fler dagar, för att några dagar senare - när alla julklappar är upppackade och lekta med och julgodispappret ligger fastkletat i ryamattan och barret från granen ligger som en vallgrav på julgransmattan - skita ner dubbelt så mycket?
Och då har väl ungen lärt sig krypa mitt i allt detta också, och råkat smaka på nedtrampad knäck med livsfarliga nötter i, på en hundradels sekund. För så in i bänken snabba är dom ju.
Julen ska la vara rolig? Och spännande? Och mysig? Och lukta pepparkakor, lussebullar, apelsin, jansson, sill, köttbullar, prinskörv och senap? Inte ren, fräsch, stel och lukta rengöringsmedel?
Jag kan sträcka mig till en normal halvhjärtad städning, som jag brukar göra. Mitt i natten. Dom gångerna jag orkar. Städa toan, damsuga, damma lite snabbt så man slipper nysa 34 gånger i timmen (som mamsen gör ändå), och lyfta undan lite bröte som står och är fult.
Men svabba golv? Torka av VÄGGAR? Och TAK? Städa UNDER diskhon? Putsa fönster? Dammsuga BAKOM en bokhylla?
Näeru. Det kanske vi kan ta i nästa liv, efter man gjort allt skoj.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback