Svar på livets frågor

Här ska ni få lite skoj info! Det hör ju inte till vanligheterna att jag svarar på såna här frågor om mitt liv eller vad man ska säga. Men likt ett barn som inte vill gå och lägga sig, sitter jag uppe alldeles för sent och kommer på massa grejer att göra på min egentid. Här är en av dom, som jag snodde av http://jenniethefrog.se/:
 

GRAVIDITET:

När fick ni reda på att du var gravid? I slutet av September eller i Oktober, var nog i v. 8 då.

Mådde du illa under graviditeten? Ja, från början till slut. Hade en kort period i 5e månaden då jag inte mådde illa. Resten bestod av illaluktande människor, ofräscha miljöer och stinkande mat.

Hade du mycket foglossningar? Fick det dom två sista månaderna, så jag är glad att jag klarade mej så länge ändå.

Hade du någon hormonrand? Jag har en jävla massa ränder :) Men ingen såndär lång från naveln till muffen, nej.

Fick du bristningar på magen? Som sagt.

Vad trodde du att det skulle bli för kön? En pajk.

Vad ville du att det skulle bli för kön? En pajk eller en flicka.

Hade du några speciella cravings? Husmanskost smakade nåt helt fantastiskt gott, när det var färdiglagat och någon annan hade lagat det åt mig.

Vad gillade du för mat? Husmanskost och knäckebröd. I flera månader levde jag i princip på knäckebröd, smör och vatten.

Någon maträtt du avskydde Ja, nästan all.

Hade du halsbränna? Ja, jämt.

Behövde du kissa ofta? Ganska, några fler på dagarna. Varannan till varje timme på natten.

Hur mycket gick du upp? 14 kg

Är du nöjd över din graviditet? Jag är nöjd att jag klarade mej igenom den. Det var väldigt påfrestande psykiskt och fysiskt att ha diabetes just under den perioden.

Var du rädd för förlossniningen? Nej jag var väldigt lugn inför den. Jag visste inte vad jag skulle vara nervös för. Ut skulle han ju på ett eller annat sätt.

 

FÖRLOSSNINGEN:

När startade din förlossning? Första igångsättningspillret kördes upp kl 9 fredagen den 12 April 2013.

Vilken vecka var du i? V.37

Hur startade din förlossning? Igångsättning som sagt. Men man kan väl säga att allt började på riktigt när vattnet FULLKOMLIGT FORSADE vid 23:30 natten till 13 april.

När åkte ni in? På fredagsmorgonen vid sju eller nåt.

Hade du någon bedövning/smärtlindring? Den fantastiska och trogna lustgasen, ryggbedövning som inte gjorde sådär jättestor skillnad, och spinalbedövning (ryggbedövning fast något i hästväg) till kejsarsnittet.

Hur länge hade du värkar? ca 16 timmar

Gjorde värkarna ont ? Nej dom var riktigt mysiga faktiskt. Allihopa.

Grät du? Ja, natten till den 14 april när jag var lite trött på det här med värkar. Jag grät och sa att jag inte orkade mer. Men värkarna fortsatte, konstigt nog.

Skrek du? Ja, tills dom sa att jag skulle spara den kraften till att krysta istället.

Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? 2-3 min. Det gick för fort ett tag så jag fick bricanyl så det lugnade sej. Sen körde dom på värkdroppet mer och mer.

Hur lång tid tog krystvärkarna? Jag fick inga riktiga krystvärkar. Jag fick bara bajsapåmigkänslan och något starkare värkar, tydligen. Och där vet jag inte hur länge jag höll på. Men har för mig 1-2 tim.

Vem var med på din förlossning? Viktor och några olika barnmorskor. Det var ju några skiftbyten som hanns med.

Hade du ont efteråt? Ja det gjorde ont i snittet i magen, men absolut inte så som jag hade trott. Men fick lite fina grejer att käka där så sen kände jag ytterst lite efter en vecka, och nästan inget efter två veckor.

Är du nöjd över din förlossning? Nöjd? Jag är nöjd över att min son är frisk. Det är värt RÄTT MÖE.

 

 

 

BEBISEN:

Mådde bebisen bra när den kom ut? Nej han var trött och hade lågt blodsocker. Återhämtade sig dock fort.

Vad blev det för kön? Pajk.

Vad vägde han/hon? 4495

Hur lång var han/hon? 55

Huvudomfång? 37 tror jag

Ville bebisen amma på en gång? Han hade sond så blodsockret skulle bli stabilt fort, sen började jag amma efter två dygn tror jag. Det gick bättre och bättre. Han hade kvar sonden i 2 veckor.

Hade bebisen gulsot? Ja, lite.

Mådde bebisen bra under bb-tiden? Han var ganska medtagen som sagt. Men han mådde väl som vanligt efter en vecka.

Vad fick han/hon för namn?? Dalton

Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Ja. Jag kom med förslaget, hade sett det för några år sen och tyckte det lät fränt.

Vad hade ni för andra namn altenativ? Vi hade inte så många. Men jag tyckte om Elton också. Och Nelly som mormor.

 

 

 

Kommentarer
Evelina säger:

Naaaaj Nelly får du inte sno! Det ska ju min dotter heta!!

2014-01-16 | 07:47:15
Bloggadress: http://fallindreams.blogg.se
Isabell säger:

Tss... jag tar det som andra namn om jag nu skulle få användning av det ;)

2014-01-16 | 13:09:09
Bloggadress: http://rutorochsprutor.blogg.se
Jennie - mamma till Leonard säger:

Alltid lika kul att läsa om andras förlossningar ;) haha! Shit tänk om någon månad är dom 1 år, va fan hände där?!! :O

Svar: Haha jag veeet... jag fattar inte? Om ett år går så fort..hur fort kommer inte resten av åren gå då liksom!
Rutor & Sprutor

2014-01-17 | 22:33:59
Bloggadress: http://jenniethefrog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback